Шість капелюхів креативності
Щоб бути успішним, необхідно володіти та розвивати різні навички. Уміння швидко реагувати на зміни навколишнього середовища та адаптуватись до нових умов, знаходити нестандартні відповіді на традиційні задачі та мислити поза «рамками» та обмеженнями, майстерно володіти словом та кмітливо й доречно реагувати на вербальні зауваження та коментарі – ось неповний перелік скриньки життєво важливих умінь креативної особистості.
Довгий час у вітчизняній психології поняття креативності не існувало. Використовували лише термін «творчість» або «творчі здібності». Хоч ці поняття і схожі, проте дослідники відзначають певні відмінності. Творчість є поняттям більш широким та включає у себе продуктивну людську діяльність, яка здатна породжувати якісно нові матеріальні та духовні цінності суспільного значення. Здатність до творчості – головна властивість людини, яка відрізняє її від тварин. Креативність (походить від латинського creatio — створення) – це розумова й практична діяльність, результатом якої є генерація нових, оригінальних ідей, цінностей, виявлення нових фактів у відповідь на потреби організації, чи наявні у неї можливості, а також формування і розвиток творчого потенціалу працівника, що приводить до ефективної діяльності.
Для визначення креативності вчені виділили певні параметри. Так, Д. Гілфорд визначив: здатність до виявлення і постановки проблем; спроможність до генерування великої кількості ідей; гнучкість – продукування різноманітних ідей; оригінальність – спроможність відповідати на подразники нестандартно; здатність удосконалити об'єкт, додаючи деталі; уміння вирішувати проблеми, тобто здатність до аналізу і синтезу.
Інший дослідник П.Торренс виділив інші параметри креативності: продуктивність (здатність до висунення великої кількості ідей); гнучкість (здатність висувати різноманітні ідеї, переходити від одного аспекту проблеми до іншого, використовувати різноманітні стратегії вирішення проблем); оригінальність (здатність до висунення ідей, які відрізняються від очевидних, банальних чи міцно установлених); деталізація (розроблення ідей).
Отже, креативність – важлива здібність особистості, яка визначається оригінальністю та гнучкістю у продукуванні нових ідей. Ця здібність не є вродженою і кожен може удосконалити уміння вигадувати та розроблювати нове. Для команди важливо підтримувати цю рису та сприяти її розвитку.
Тереза М. Амабайл розглядає кілька найбільш дієвих способів стимулювання креативності: правильний розподіл робочих завдань; надання членам команди свободи вибору засобів для досягнення цілей; обґрунтований розподіл часу і коштів для розв'язання задачі; створення робочої групи, члени якої готові до взаємодії й вирізняються глибиною неординарного мислення і поглядів; заохочення працівників; організаційна підтримка.
Як і будь-який навик креативність потрібно тренувати. Для цього пропонуємо Вам та Вашій команді використовувати кілька корисних вправ. Основне правило під час виконання завдань – забути про критику, дозволити усім учасникам вільно висловлюватись та, найголовніше, отримувати задоволення від процесу.
- НСПК
Ця права корисна для розвитку вербальної креативності (уміння використовувати слова, знаходити потрібні, комбінувати їх у цікаві фрази та відчувати іронію). Завдання вправи – скласти речення, яке починається на літери абревіатури у назві вправи. З часом кількість літер можна збільшити.
- До-Ре-Мі
Ця вправа також спрямована на розвиток вербальної креативності. Завдання – за дві хвилини назвати якомога більше слів, які починаються з вказаних складів. Склади можна змінювати.
- Вільний мікрофон
Вправа підходить для групової роботи та розвиває уміння публічно виступати та вільно почуватись перед аудиторією, а також винахідливо відповідати на спонтанну реакцію глядачів. Отже, основне завдання вправи полягає у тому, що один із учасників починає говорити промову на будь-яку тему (нереальну, кумедну абсурдну тощо). Під час промови, інші учасники називають будь-які слова, які виступаючий має включити у свою промову, при чому щоб це було логічно, цікаво, кмітливо.
- Потрібна річ
Ця вправа спрямована на розвиток дивергентного мислення (нестандартного). Завдання – придумати якомога більше способів застосування звичним предметам (сірникова коробка, кулькова ручка, шкарпетки тощо). Під час етапу виконання завдання відповіді не критикуються та допускаються усі варіанти. Під час обговорення можна визначити основні напрями відповідей та категорії застосування речей.
- Да Вінчі
Для цієї вправи необхідно використати шаблон, наведений нижче. Завдання – домалювати якомога більше хрестиків, щоб отримати закінчені малюнки. Для цієї вправи можна також використовувати шаблони з квадратами, колами та іншими фігурами.
Ці та інші вправи допоможуть Вам та Вашій команді тренувати креативне мислення та легко знаходити нестандартні підходи до вирішення різноманітних завдань. Працюйте над своєю креативністю і вона обов'язкво принесе Вам результат.
Коментарі
Дописати коментар